Прес-конференція "Енергозбереження"

Методичний кабінет

загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня с. Раків Ліс

 

 

 

 

 

 

 

 

Прес-конференція

«Енергозбереження»

11 клас

 

 

                                                                              Галас Л.В.,

                                                                   вчитель хімії та біології

ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Раків Ліс

                                                                          Камінь-Каширського району

                                                           Волинської області

 

Ведуча:  Ми зібралися сьогодні, щоб поговорити про енергію, про те, як можна сьогодні зберегти її та навколишнє середовище. На нашій прес-конференції - присутні енергетики, інженери, екологи, журналісти, державні діячі та люди,яких цікавить проблема охорони навколишнього середовища.

(Представлення учасників прес-конференції)

Ведуча. Отже, знайомство закінчене, а тепер - прошу ставити запитання нашим учасникам

( Прес-конференція проходить у формі "запитання-відповідь". „ Журналісти " та ,. гості " по черзі ставлять „спеціалістам" завчасно підготовлені запитання, в свою чергу . “спеціалісти" по черзі дають відповіді на поставлені запитання. Далі наводяться приклади запитань та відповідей)

Запитання. Шановні спеціалісти, прошу дати інформацію про те, що таке енергія.

Відповідь.

Енергія - одне з основних понять як у природничих науках, так і в усіх сферах знання, науки та культури. Важко уявити собі діяльність, яка могла б не потребувати енергії. Енергія — фізична величина, шо показує, яку роботу може здійснити тіло. По визначенню Даніеля Д. Чираса, енергія - це потужність, необхідна для виконання роботи, і вона може бути виражена в різних формах: світло, тепло, звук, електрика, вугілля, нафта чи бензин. Продукти харчування, що ми споживаємо, також містять енергію (вона міститься в кілокалоріях), яка дає можливість організму людини функціонувати, підтримувати сталу температуру, рухатись. Слово „енергія" використовується і в побуті. Наприклад, людей, котрі можуть виконати швидко великий обсяг роботи, називають енергійними. Забезпеченість енергією є найважливішою умовою соціально-екологічного розвитку будь-якої країни, її промисловості, транспорту, сільського господарства, сфер культури і побуту.

Різні види енергії дають можливість освітлювати будинки, готувати їжу. подорожувати на машині, літаку, кораблі, керувати заводами і фабриками.

Запитання. Шо називається джерелом енергії:

Відповідь. Протягом тисячоліть джерелом енергії являється деревина, яку люди використовують для приготування їжі, освітлення та обігріву приміщень. А починаючи з 18 століття люди стали використовувати інші джерела енергії. Так джерелами енергії найчастіше є традиційні невідновні природні ресурси - вугілля, нафта, природній газ, торф, сланці. У 20 столітті знайшли своє застосування енергія води (гідроенергетика), енергія Землі (геотермічна),ядерна енергетика, енергія Сонця (геліоенергетика). Запитання. Відновні та невідновні ресурси. Що це означає?

 

Відповідь. Відновні ресурси - це ресурси, які відновлюються в процесі

екологічних циклів (вода, рослини, тварини) чи природних хімічних і фізичних циклів (сонячне проміння, вітер).

Невідновні ресурси - це різноманітні сполуки, що містять значні запаси енергії. Ці сполуки знаходяться в землі. Найважливіші з них - це нафта, вугілля, природній газ та уран. Всі вони, за винятком урану, містять енергію Сонця, акумульовану живими істотами мільйони років назад. Швидкість, з якою ми використовуємо невідновні джерела енергії, у багато разів перевищує швидкість їх утворення. Тому рано чи пізно вони будуть вичерпані.

Запитання. Чи впливає використання ресурсів енергії на навколишнє середовище?

Відповідь. Для нас є нормальним явищем використання енергії кожен день, коли ми включаємо світло, обігріваємо будинки, приводимо у рух транспорт та інше. Та ми часто забуваємо, що одержання енергії має негативні наслідки, які приводять до деградації навколишнього середовища. Наприклад, щоб отримати енергію з деревини, ми повинні зрубати дерево. Ми повинні бурити і копати землю, щоб добути нафту, вугілля, уран. Ми витрачаємо величезну кількість часу та грошей на будівництво дамб, зміну течії рік для того, щоб одержати гідроенергію. Всі ці процеси, пов'язані з добуванням енергоресурсів, мають негативний вплив на воду, повітря та грунт.

Давайте переглянемо відео сюжети „Парниковий ефект" та „Забруднення навколишнього середовища", які можуть наглядно дати вичерпну відповідь на

ваше запитання.

Запитання. Енергія - це речовина?

  Відповідь. Енергія - це речовина, відмінна від повітря, води та нафти. Нафта, вугілля, газ являються джерелами енергії, а не її формами. Електрика - це вид енергії, який передається електростанціями і який отримують шляхом спалювання різних видів палива.

Запитання. Чи можна енергію побачити, відчути? Чи може енергія бути втраченою?

Відповідь. Ми можемо енергію відчути тільки по ефекту, який вона дає. Якщо теплова енергія передається матеріалу, то результатом буде підвищення температури. Якщо передається електрична енергія, то

результатом буде або рух мотора, або світло від електролампи. Енергія не може бути створена або знищена.

У всіх видах передачі енергії її загальна кількість залишається постійною. Але в деяких випадках передачі енергія витрачається не повністю там, де нам хотілось. Наприклад, в Україні питомі витрати електроенергії, що йде на світло, у 1,5 рази вищі, ніж у західних країнах.

Причина полягає в тому, що у нас переважають дуже неекономні джерела світла - лампи розжарення, які перетворюють на світло 5- 8% енергії. Решта енергії іде на тепло

В розвинених же країнах переважають люмінісцентні лампи, корисна віддача яких 20 %, а найновіших типів - 30 %. Розрахунки

свідчать, ш.о масове впровадження таких ламп заощадило б майже 70% електроенергії.

Запитання: Який енергетичний потенціал України?

Відповідь: Україна - одна з найстаріших нафтодобувних, газодобувних та вугільнодобувних країн світу. Однак на сьогоднішній час більшість значних родовищ уже вичерпані. В Україні в експлуатації знаходяться 115 газових родовищ. Зокрема у нас на Волині в Локачинському районі вводиться в експлуатацію газове родовище. До сьогоднішнього часу вугілля зберегло своє значення головного енергоносія, забезпечуючи 40 % всього виробництва енергії. Україна багата на торфовища, які також використовуються як джерело енергії. На Волині з такою метою використовуються торфовища у Маневицькому районі.

Запитання: Якщо корисні копалини, що є джерелом енергії, вичерпаються.

яким же має бути основний напрям подальшго розвитку народного господарства?

Відповідь:  Основним напрямом подальшого розвитку народного господарства має бути енергозбереження та впровадження нових технологій, що потребують менших затрат енергії та розробка і використання нових альтернативних джерел одержання енергії.

Запитання: Як здійснити енергозбереження? У яких країн можна цьому навчитися?

Відповідь: У литовця запитують: "У вас буває літо?" „Торік було, - відповідає він, - шкода, я той день провів на роботі". Анекдот про те, що сонячних днів у Литві небагато. Опалювальний сезон триває на місяць довше, ніж у нас. Отже, проблема енергозбереження для країни актуальна. Енергозбереження у Литві починається з дитячої літератури. Малі литовці зростають із розумінням вигоди лічильників та всього, що утеплює житло (герметичних вікон і дверей, потовщених стін). До речі, символ литовської компанії енергозбереження - будинок, закутаний шарфом.

Запитання. Отже, наші будинки повинні бути утеплені, Але ж для

виготовлення того ж пінопласту використовується природній газ, що с вичерпним джерелом енергії?

Відповідь. Крім синтетичних теплоізоляційних матеріалів, Європа успішно використовує відновні джерела сировини, зокрема наш поліський звичайний очерет. У Данії із нашого очерету виготовляюсь звуко- і теплоізоляційні матеріали, а також ним накривають дахи будинків. Любешівцям пощастило „вибити" річний ліміт на заготівлю очерету - 300 тисяч снопиків.

Запитання. Як ми можемо посприяти економії природних ресурсів - джерел енергії?

Відповідь. Оскільки останніми роками спостерігаються посушливі кліматичні умови, то кожен може допомогти у попередженні великих лісових та торфових пожеж. При відвідуванні лісових масивів не розводити вогнищ у недозволених місцях, не кидати скло, що може виступати лінзою і сприятиме самозагорянню, а також - не проводити спалювання сухої рослинності або її залишків, особливо поблизу торфовищ восени. Це є однією з найперших причин горіння торфовини, що завдає збитків як джерелам енергії економічно, так і сприяє забрудненню навколишнього середовища і завдає шкоди здоров'ю людей, що дихають газами, які утворюються під час згоряння сміття і торфу. За самовільне спалювання "дбайливим господарям" прийдеться сплатити від 5 до 10 неоподаткованих мінімумів і посадовим особам - від 50 до 70 неоподаткованих мінімумів доходів громадян.

Запитання. Куди ж дівати сміття, та відходи деревообробних лісгоспів?

Відповідь. Повчимося у тої ж Литви. Лісгоспи заготовляють хмиз на продаж фірмам, що займаються біоенергетикою. У Литві це дуже модний бізнес. За законами 12% енергоресурсів мають бути з відновлювальних джерел. Відходи деревини і деревообробки є  різновидом біологічного пального. У нас Київська компанія "Екокомінвест" на екологічній виставці запропонувала революційний метод переробки відходів. Основою цього комплексу є реактор, в якому під дією високих температур органічні сполуки розкладаються з одержанням вуглецю, синтез-газу і розплавлених твердих мінеральних залишків. Далі йде процес перетворення синтез-газу у метиловий спирт чи бензин. Це чудові перспективи як,для збереження чистоти навколишнього середовища так і альтернативне джерело одержання палива. До того ж всі ми повинні показувати високу екологічну культуру під час збирання сміття. Його слід сортувати - є контейнери для збирання паперу, скла, пластмаси і плівки. Такі відходи легше переробляти і цим можна значно зекономити як сировину, так і енергію. Для Волині це важливо й тому, що тут уже діють підприємства, які можуть використовувати таку дешеву вторинну сировину. Наприклад, Луцькому картонно-рубероїдному комбінату для потреб виробництва щороку необхідно тисячі тонн макулатури, ганчір'я. Невелике склопідприємство, що на вулиці Володимирській обласного центру, готове переробляти склобій на банки. Тисячі тонн металобрухту потрібно Нововолинському ливарному заводу. В селі Зміїнець, що біля Луцька, діє приватне підприємство "Індивід", яке переробляє пластмасу і полімерну плівку.

Запитання. Які існують нетрадиційні джерела енергії?

Відповідь.

  1. Енергія вітру. В заливі Азовського моря Сиваші можна розмістити вітроенергетичні станції потужністю 135 тис. МВт.. на Чорному морі, в районі Одеси 20 тис. МВт.
  2. Геотермічна енергія. В районах Криму, Закарпаття ресурси геотермічної теплоти можуть забезпечити роботу геотермічних електростанцій потужністю 200-250 млн. кВт.
  3. Сонячна     енергія. Вся територія України придатна для розвитку сонячного теплопостачання, так як тривалість світлового дня з квітня по жовтень складає 130-300 годин в місяць. У Криму діють сонячні батареї, фотогальванічні елементи яких перетворюють сонячне світло в електрику.

Для опріснення води й опалення житла широко використовують сонячні термоустановки, що перетворюють сонячну енергію на теплову.

Сонячні батареї вже давно застосовуються у навігаційних спорудах і на космічних кораблях. У одному із центрів Рівненської області на стовпах нічного освітлення встановлені такі сонячні батареї, які акумулюють енергію в день і випромінюють її в сутінках.

Гідроресурси. Крім існуючих ГЕС, можна використовувати середні і малі річки України, можна побудувати 2300 малих і середніх ГСС, які зможуть виробити в рік 4 млрд. кВт електроенергії. На цих річках існує 27 тис. ставків на яких можна побудувати міні-ГЕС потужністю 5-250 кВт. Так пенсіонер- раціоналізатор із Нововолинська самотужки винайшов турбіну, над якою бились американці. За її допомогою пропонує не тільки виробляти дешеву електроенергію, а й рятувати хвору екологію. Віктор Гаврилович Карлюк - не делетант-самоучка. А інженер за освітою, він 25 років працював на одній і нововолинських шахт. Маємо чимало винаходів і звання „Заслужений раціоналізатор України". За обрахунками цієї енергії вистачить для населеного пункту з 50 тис. жителів. Головне, дамби будувати не треба, лише поріг і шлюз для проходу риби під час нересту. Отже, маємо невичерпні можливості отримувати дешеву електроенергію практично в необмеженій кількості.

  1. Енергетика метанового бродіння побутових відходів та гною. Під час розкладу органіки відбувається виділення природного

газу - метану. Розроблені технології із одержання цього газу поряд із сільськогосподарськими фермами.

  1. Біоенергетика. Вже сьогодні розроблені й подекуди діють котельні на соломі потужністю 500 кВт, що втричі дешевші й економлять щороку 60 тис. грн. Розроблена програма біодизельного пального, питома вага якого за нормами ОС має становити в кожній країні 5,7%. Є проект біозаводу на 500-600 тон такого пального з ріпаку. А зараз розробляється завод на 5 тис. он такого біопального. Це коли в одну зміну, а якщо в три, то 15 тис. тон. і матиме він 12 млн. грн. прибутку щороку.

Від вихлопних викидів трактора на такому пальному піднесена до труби хустинка залишається білою. Це дуже оптимальний варіант - ввіз ріпаку на 20-30 км на завод, а не за 200-300 км, хоч би яким підприємство було супер-німецьким гігантом. Такий міні-завод - це рентабельно і вигідно.

Отже, наші українські вчені та винахідники мають новітні технології та розробки, яких не знає світ. Справа поки що залишається за їх впровадженням і фінансуванням.

Запитання. Що може зробити кожна людина для енергозбереження та охорони навколишнього середовища?

Відповідь. Ось наступні пропозиції для школярів:

Не залишати відкритими крани з гарячою водою і теплою  водою в їдальні та в туалеті.Залишаючи клас на перервах, обов'язково виключайте світло.Після уроків вчителі залишаються в школі для перевірки зошитів, для підготовки до уроків,  їм приходиться включати всі лампи. А можна забезпечити вчителя настільною лампою і при цьому замість 8-10 ламп буде горіти лише одна лампа.

  1. Під час уроків та перерв часто горять лампи в коридорах. Потрібно виключати їх, якщо в них немає потреби.

Способи збереження енергії вдома:

  1. Виключати світло, виходячи з приміщення.
  2. Використовувати енергозберігаючі лампи.
  3. Виключати телевізори, магнітофони, не залишаючи їх в режимі очікування.
  4. Не залишати включеними радіо, магнітофон чи телевізор, коли ними ніхто не користується.
  5. Закривати взимку штори на ніч, зберігаючи таким чином кімнату теплою.
  6. Закривати кран, коли вода не потрібна безпосередньо (наприклад, чистити зуби можна і при закритому крані).
  7. Не залишати двері холодильника відкритими довше, ніж це потрібно.
  8. Не кип'ятити води більше, ніж це необхідно.

Ведучий.. На цьому наша прес-конференція закінчена. Дякуємо всім, хто ставив запитання, дякуємо тим, хто відповів на запитання, дякуємо тим, хто уважно слухав.

До побачення.

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

  1. Газета „Волинські губернські відомості". Статті:

а) „З таким селом ніхто нас в Європу не візьме." (2006р.)

б) „Не маю права померти , доки не збудую електростанцію."(2004р.)

в) „Бензин із сміття"

г) „Дим-димок над хатою"

д) „Очеретяний дах для Європи"

с) „Порожня пляшка і використаний шприц." (2004 р.) Є] „Як „гарячі" литовські хлопці підкорили Європу." (2006 р.)

  1. Н.М.Буринська, „Хімія", 11кл.
  2. Г.О.Білявський „ Основи екологічних знань"

Оксфордська енциклопедія відеофільмів  „Тепловий ефект" та       „Забруднення навколишнього середовища".